ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری جاساز ۲۰۹ بسته هروئین از معده ۳ تبعه افغانستانی در هنگ مرزی تایباد نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است آخرین اخبار از دستگیری عوامل اصلی ربودن «یسنا» (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقدام عجیب طالبان: انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان! بند قانون جوانی جمعیت به‌دلیل کمبود ماما اجرا نمی‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی+تصویر (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور هراز یکطرفه شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای اعضای بدن جوان مرگ مغزی، نجات‌بخش جان پنج بیمار شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی خودرو در محور نیشابور- کاشمر هفت مصدوم بر جای گذاشت (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله با سلاح سرد به مامور نیروی انتظامی در ملارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه چیز درباره تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + راهنما آخرین خبرها از پرونده ربایش «یسنا»، دختر کلاله‌ای | ۴ متهم دستگیر شده‌اند آخرین خبر‌ها از وضعیت مناطق سیل‌زده خراسان‌ جنوبی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمدید زمان مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بی‌ثباتی در کارخانه انسان‌سازی! انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
سرخط خبرها

سهم بانوان در تصادفات مشهد تنها ۷ درصد است | «مردها راننده‌ترند» اعتباری ندارد

  • کد خبر: ۱۹۴۸۱۹
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
سهم بانوان در تصادفات مشهد تنها ۷ درصد است | «مردها راننده‌ترند» اعتباری ندارد
درباره رانندگی خانم‌ها و سهم تقصیر آن‌ها در تصادفات مشهد.

به گزارش شهرآرانیوز یکی از بحث‌های داغی که همیشه مردان تمایل دارند در مورد آن اظهار‌نظر کنند، تجزیه و تحلیل دست فرمان خانم‌ها هنگام رانندگی است. اینکه خانم‌ها دست‌فرمانشان هیچ‌وقت به آقایان نمی‌رسد. امکان ندارد در جمعی حرف رانندگی خانم‌ها به میان بیایید و کسی بدون خاطره‌ای از یک اتفاق ترافیکی مرتبط با خانم‌ها جمع را ترک کند.

این در حالی است که تعداد زیادی از رانندگان امروز را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که به گفته کارشناسان راهنمایی‌و‌رانندگی به واسطه توانمندی‌ای که دارند پشت خودرو‌های عمومی‌مثل اتوبوس‌های شهری یا خودرو‌های سنگین در خارج از شهر‌ها و در جاده‌ها هم می‌نشینند. به سراغ سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره فرهنگ و آموزش ترافیک پلیس راهور استان رفتیم تا بیشتر در این باره جویا شویم.

تفاوت‌های روحی و جسمی در رانندگی

خانم‌های راننده در مقایسه با آقایانی که پشت فرمان می‌نشینند تفاوت‌های جسمی و روحی با یکدیگر دارند. به عنوان نمونه کمتر خانمی وقتی لاستیک خودرواش پنچر می‌شود، لوازم پنچرگیری مثل جک را از صندوق بیرون می‌آورد و دست‌به‌کار می‌شود یا خیلی مرسوم نیست که یک خانم در هنگام جوش آوردن خودرو‌اش کاپوت را بالا بزند و...

این گروه از کاربران ترافیکی که تعدادشان کم نیست در چنین مواقعی منتظر امداد‌رسانی می‌مانند. در مقابل روحیه بیشتر خانم‌های راننده پذیرش قانون و در سایه بند بند آن رانندگی کردن است. به عنوان نمونه برخلاف برخی از آقایان راننده که عاشق تغییر مسیر‌های ناگهانی هستند، خانم‌ها ترجیح می‌دهند با سرعت مجاز و مطمئنه بین خطوط رانندگی کنند.

بی خیال برچسب‌ها شوید

یکی از انتقاد‌هایی که به برخی خانم‌های راننده وارد است این است که خودشان را باور ندارند. نداشتن اعتماد‌به‌نفس در این افراد باعث می‌شود تا خیلی‌ها در سطح معابر با دیدن رفتار‌های ترافیکی از آن‌ها، به دست‌فرمانشان برچسب بزنند.

توصیه می‌شود چنین افرادی بعد از گرفتن گواهی‌نامه، با مربی ماهر ساعتی را در شهر رانندگی کنند. با این اقدام ضعف‌های رانندگی آشکار می‌شود و می‌توانند بر ترس‌ها و فوبیاهایش غلبه کنند. از طرفی تمرین زیاد تسلط و مهارت را افزایش می‌دهد.

به عنوان نمونه در حاشیه معابر به جای ترس از پارک کردن بین دو خودرو، آن را به صورت دوبله رها نمی‌کنند یا اصولی دنده‌عقب می‌گیرند. ناگفته نماند که تمرین تکنیک‌های آرامش و استفاده از جملات تأکیدی مثبت تأثیر به‌سزایی در هنگام رانندگی دارد.

از طرفی دوری از کلیشه‌هایی مانند اینکه «رانندگی خانم‌ها بد است»، فراموش کردن یک تجربه بد رانندگی مثل تصادف و تمسخر اطرافیان، نباید باعث شود تمرکز آن‌ها به‌هم بریزد.

رعایت موارد زیر باعث می‌شود تا مقدمات حواس‌پرتی در رانندگی خانم‌ها به حداقل برسد

  • پوشش مناسب به عنوان نمونه نپوشیدن روسری‌های سُر، پوشیدن لباس‌های گشاد و راحتی و نپوشیدن کفش‌های پاشنه بلند
  • توجه به چکاپ دوره‌ای خودرو مثل تعویض روغن، تنظیم باد لاستیک‌ها
  • برنامه‌ریزی و آشنایی با مسیر‌ها از طریق نرم‌افزار‌های مسیریاب
  • آگاهی از قوانین موجود، به عنوان نمونه با چه سرعتی در چه معبری رانندگی کردن
  • ترک عادت‌های اشتباه، به عنوان نمونه پرهیز از ترمز‌های ناگهانی، با یک دست فرمان را گرفتن و دست دیگر روی لیور دنده قرار دادن، صندلی را خیلی جلو یا عقب تنظیم نکردن
  • با تلفن صحبت نکردن و سرگرم سیستم ضبط و پخش نشدن، به عنوان نمونه گوش کردن موسیقی با صدای کم
  • ننشستن در حالت خستگی و خواب‌آلودگی پشت فرمان

آمار مربوط به رانندگی خانم‌های مشهدی در سال گذشته

۷ درصد
سهم تقصیر خانم‌های راننده از مجموع تصادف‌های به وقوع پیوسته

فقط ۷ درصد!

بدتر و بهتر نداریم!

رانندگی یک مهارت به حساب می‌آید و به جرئت می‌توان گفت خانم‌ها در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند در این مهارت اجتماعی رشد کنند. عملکرد مختلف آقایان در مقابل خانم‌ها در زمانی که پشت فرمان هستند باعث شده است تا تفاوت‌هایی را در بین آن‌ها شاهد باشیم. البته این دلیل نمی‌شود که بااطمینان بگوییم که کدام قشر بهتر و کدام یک بدتر رانندگی می‌کنند.

فقط ۷ درصد!

خانم‌ها بیشتر کجاتخلف می‌کنند

۸۳ درصد: معابر
۱۲ درصد: میادین
۵ درصد: تقاطع‌ها

نکته:
آمار و ارقام پیش‌رو از مجموع ۷ درصد سهم تقصیر خانم‌ها در تصادفات به وقوع پیوسته است.

کتابی که افسانه «مرد‌ها راننده‌ترند» را از اعتبار می‌اندازد

کتاب «روانشناسی رانندگی» مقدمه‌ای جذاب بر عوامل روان‌شناختی دخیل در زمان رانندگی است. این کتاب با کندوکاو در نقش خصلت‌های شخصیتی و کارکرد‌های شناختی مانند دقت در هنگام رانندگی بررسی می‌کند که چرا در تصادف‌های جاده‌ای ایراد از خطای انسانی است و چگونه می‌توان امنیت رانندگان را بهبود داد.

همچنین این افسانه را از اعتبار می‌اندازد که «مرد‌ها از زن‌ها راننده‌ترند» و به این می‌پردازد که چرا برخی افراد آگاهانه در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنند یا مست و نشئه پشت فرمان می‌نشینند. در زمان‌های که ماشین‌های بی‌راننده بدل به واقعیت می‌شوند، روان‌شناسی رانندگی نشان می‌دهد که رفتار‌ها و تصمیمات انسانی چگونه هنوز می‌توانند در جاده سرنوشت‌ساز باشند. «گراهام‌هول» نویسنده این کتاب دانشیار رشته روان‌شناسی در دانشگاه ساسکس بریتانیا، حرف‌های زیادی در‌باره چرایی رانندگی خوب و بد در این کتاب دارد.

نام کتاب: روانشناسی رانندگی
نام نویسنده: گراهام‌هول
مترجم: مجتبی پردل
قطع: رقعی
جلد: شومیز
تعداد صفحه: ۱۵۲ صفحه
انتشارات: نشر نو
قیمت: ۱۰۰ هزارتومان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->